Tyvärr. Ingenting hittades.

  • HÅLLBAR ÖLBURK. FUSO eCANTER SOM SPECIALTANKBIL FÖR HEINEKEN BRYGGERI.

EN HELT ELDRIVEN FUSO eCANTER MED SÄRSKILD TANKBILSPÅBYGGNAD LEVERERAR HEINEKEN-ÖL I AMSTERDAM, UTSLÄPPSFRITT OCH TYST.

”Heineken har ambitiösa hållbarhetsmål. Vi tittar på hela värdeskapandekedjan och den rymmer naturligtvis även sektorn transport”, säger Hans Böhm, VD vid det holländska storbryggeriet. För leveranserna till caféer och krogar i det historiska Amsterdam-kvarteret Grachten satsar Heineken nu på gröna lastbilar.

Faktiskt i dubbel bemärkelse eftersom den ovanliga 7,5 t inte bara är lackad i Heineken-grönt utan även är lokalt utsläppsfri och tystgående – den är nämligen en fUSO eCanter. Den eldrivna lättlastbilen med specialpåbyggnad är enligt Heineken den första öltankbilen i sitt slag i världen. Dess användning är en del av ”Brewing a better World“, Heinekens globala hållbarhetskampanj, som bl.a. omfattar en minskning av bryggeriets CO2-fotavtryck.

FUSO eCANTER ÖVERGLÄNSER JÄMFÖRBARA DIESELLASTBILAR

Carl van der Wielen, Manager Tankbeer vid Heineken, övertygades av eCanter: ”Vi valde FUSO eCanter eftersom den har det bästa förhållandet mellan storlek, vikt och utsläppsfrihet.” Bryggeriet gör en mycket god förtjänst på det, eftersom den helt eldrivna lastbilen med 3.000 liter kan transportera nästan 50 procent mer öl i taget än en jämförbar diesellastbil lastad med fat i rostfritt stål. Den låga egenvikten hos eCanter, 3.335 kg, kombinerat med dess höga chassikapacitet på 4,155 t, och den fatliknande lätta tankkonstruktionen från Duotank gör det hela möjligt.

Från Heineken-bryggeriet i Den Bosch, söder om Amsterdam, levererar en stor tanklastare 20.000 liter nybryggt Heineken, Amstel eller Brand till ett city-hub i utkanten av metropolen. Där pumpas ölet över till de små eldrivna tankbilarna som försörjer upp till fem kunder på en och samma runda. Vid ankomst till kund ”tappar” chauffören helt enkelt av lasten från den överdimensionerade ölburken på eCanter till de lokala lagertankarna.

Den två meter breda och 5,3 meter långa minitankbilen är som gjord för de smala gatorna och små gränderna i Amsterdams gamla stadskärna. Med en kort hjulbas på 3.400mm och den lilla vändradien kan eCanter manövreras utan problem runt alla kurvor. Med sina 7,5 t tillåten totaltvikt uppfyller den även den infartsbegränsning som staden införde i syfte att skydda byggmaterialen i broar och kajer. Denna begränsning är bl.a. ett skäl till att Heineken inte använder stora ellastbilar för leveranskörningarna.

VI VALDE FUSO eCANTER EFTERSOM DEN HAR DET BÄSTA FÖRHÅLLANDET MELLAN STORLEK, VIKT OCH UTSLÄPPSFRIHET.
Carl van der Wielen, chef Tankbeer vid Heineken

MINDRE UTSLÄPP BETYDER STÖRRE LIVSKVALITET

Den samlade effekten på 82 kWh från de sex högvolts litium-jon-batterierna ger FUSO eCanter en räckvidd på ca 100 kilometer. Laddningen i ett snabbladdningsuttag tar ca en timme. Heineken laddar eltankbilen endast med grön el, enligt egna uppgifter. Därmed uppfyller den hel-elektriska öltankbilen redan de strikta kraven i Zero-Emission-zonen för leveranstrafik, som träder i kraft fr.o.m. 2025 i Amsterdam.

”Jag är mycket glad över att vi med eCanter tankbil har hittat ett hållbart sätt att transportera vårt öl – utan avgaser och sotpartiklar och dessutom viskande tyst”, säger Heineken-chefen Hans Böhm, och han är säker på sin sak: ”Detta nya fordonskoncept betyder mer livskvalitet för alla människor som bor här, som jobbar här eller som besöker city.”