Tyvärr. Ingenting hittades.

  • MÄRKENA FUSO OCH CANTER.
    REDO FÖR FRAMGÅNGSRAPPORTER.

    Märkets uppkomst, utvecklingen av Canter

logo

STORT NAMN. MÄRKET FUSO.

FUSO.
EN DEL AV DAIMLER TRUCK AG.

Märket FUSO är en elementär beståndsdel av Daimler Truck AG och känd långt bortom Japan, med nästan 90 års erfarenhet som internationell lastbils- och busstilverkare. Nyttofordon med de tre karakteristiska diamanterna på kylargrillen utgör mer än en tredjedel av den samlade säljvolymen inom Daimler Truck AG.

FUSO.
EN BRINNANDE IDÉ.

År 1932 döpte Mitsubishi Heavy Industries för första gången ett av sina tunga nyttofordon, en buss med modellbeteckning B46, till ”Fuso“. Begreppet som förknippas med ära och tradition kan härledas till det gamla kinesiska ordet ”fusang”, som enligt hävd betecknar ett heligt träd i det eviga livet, ett träd som växer på en ö där solen går upp i öster. Samtidigt är ”fusang” i tidiga japanska skrifter, nedtecknade med kinesiska tecken, ett gammalt namn på Japan, som på japanska uttalas ”fuso”. Märket FUSO hade fötts.

B46 var sju meter lång och hade plats för 38 passagerare. Dess 6-cylindringa bensinmotor med 7 liters slagvolym gav 100 HK, en ansenlig siffra på den tiden. I maj 1932 bad Mitsubishi Heavy Industries i japanska Kobe sin personal att lämna in förslag på ett bra namn med anledningen av utleveransen av B46 till den första kunden, det japanska järnvägsministeriet. Valet föll på ”Fuso”.

Förslaget ”Fuso” i en personaltävling gav vinnaren tre yen i prispengar, då motsvarande nästan 20 kg ris. Men förslaget gav lycka inte bara till honom: De kommande årtiondena höll sig Mitsubishi Fuso framme och lämpligt nog till transportbehovet i det ekonomiska uppsvinget och turistboomen introducerades nya buss- och lastbilsmodeller i olika viktklass på marknaden. Fordonen blev mycket populära i Japan och de första framgångsrika exporterna till Sydamerika, sedan till nästan hela världen, gjorde företaget till en fast institution i fordonsbranschen.

FUSO.
EN NY ERA.

År 2000 lade dåvarande Daimler-Chrysler AG grunden till ett starkt samarbete i Asien genom förvärvet av 34 % av aktierna i japanska bilproducenten Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Med sitt stora produktutbud av lastbilar och bussar och den enorma närvaron på de asiatiska nyttofordonsmarknaderna hade Mitsubishi FUSO stor betydelse för den tyska bilkoncernens globala tillväxtsstrategi.

Lastbils- och bussverksamheten separerades från MMC och Daimler-Chrysler var redan fr.o.m. 2004 majoritetsinnehavare med 65 % i det nybildade Mitsubishi FUSO Truck & Bus Company (MFTBC). Idag har Daimler Truck AG knappt 90% av aktierna och FUSO:s säte i japanska Kawasaki är inte bara det internationella kompetenscentret i koncernen för utvecklingen av lätta nyttofordon, utan även det globala utvecklingscentret för nya drivteknologier.

ÖGONBLICK MAN MINNS.
CANTER MILSTOLPAR.

NÄSTA GENERATIONS eCANTER HAR PREMIÄR

Vid IAA Transportation i Hannover presenterar FUSO nästa generations eCanter i Europa för första gången. De totalt 42 kombinationsvarianterna består av 4 viktklasser, 6 hjulbaser, 2 hytt-typer och 3 batteripaketalternativ. Med upp till 200 kilometer räckvidd, växel- och likströmsladdteknik, som tillval mekaniska sekundärdrivningar och fabrikspåbyggnader som flak och tippare är den ett mycket praktiskt val och ett äkta elektriskt alternativ för så gott som alla kundkrav.

2022

MER ÄN 5 MILJONER HELT ELEKTRISKA KILOMETRAR

FUSO eCanter är den första serietillverkade ellastbilen i global användning hos kund, och den har visat vad den går för när det gäller tillförlitlighet. På totalt drygt fyra miljoner kilometer – d.v.s. mer än 100 gånger runt jorden. FUSO firar dessa framgångar och satsar ytterligare på den alternativa drivningen: Nästa generation av den helt eldrivna lättlastbilen kommer under 2023.

2022

DEN NYA CANTER KOMMER

Övertygande säkerhetsegenskaper, förhöjd komfort och en tilltalande, modern design – från och med augusti detta år kan den senaste generationen beställas via Mercedes-Benz europeiska återförsäljarnät. För denna serie finns nu även bl.a. Sideguard Assist tillgänglig, och alla motorer uppfyller idag de högsta EU-utsläppsstandarderna i normen EURO VI (Step-E).

2021

STÖRSTA AVTALET FÖR ELFORDONSPARK FÖR DAIMLER TRUCKS

FUSO erhåller den största ordern avseende en ellastbilsflotta i Daimler Trucks historia. eCanter övertygade DB Schenker i praktiska tester. Det internationella logistikföretaget efterbeställer 36 fordon. Ett starkt bevis på hållbarhetsstrategin för utsläppsfria transporter på den sista milen och för ett vägvisande samarbete mellan de båda företagen.

2020

FUSO eCANTER I PRAKTISK INSATS

Efter EU-starten i Berlin hittar vi den småserietillverkare eCanter bl.a. i Nederländerna, Storbritannien och Portugal. Totalt 46 fordon används i ordinarie trafik hos kunder med olika transporttillämpningar. Erfarenheterna och intrycken från den praktiska användningen går direkt in i vidareutvecklingen av den eldrivna lättlastbilen.

2018

DEN FÖRSTA ELLASTBILEN I SERIE

FUSO eCanter är den första helt eldrivna lastbilen över huvud taget som går i serieproduktion. I juli firar man starten av produktionsbandet i fabriken i portugisiska Tramagal. I december, i Berlin, överlämnades de första 14 fordonen i Europa till de fyra stora internationella logistikföretagen DHL, DB Schenker, Rhenus och Dachser.

2017

CANTER NU MED FABRIKSPÅBYGGNADER

Från och med nu erbjuder FUSO sin kompakta lättlastbil med flak- och tipparpåbyggnader i olika varianter, direkt från fabrik. Utvecklade och testade av FUSO står de för maximal kvalitet, precis som hela fordonskonceptet.

2016

CANTER E-CELL JÄMNAR VÄGEN FÖR eCANTER

Efter de framgångsrika testkörningarna med första kunder i Portugal levereras E-CELL-varianten även till Tyskland. Staden Stuttgart integrerar 12 av de lokalt utsläppsfria 6 t-bilarna i kommunal tjänst, och ytterligare ett fordon används hos paketleverantören Hermes. E-CELL-modellen har sedan dess körts som första rent eldrivna lättlastbil i mer än 150.000 kilometrar i fordonsparktester. På IAA i Hannover kan man se en prototyp av dagens eCanter samma år.

2016

CANTER E-CELL PILOTPROJEKT STARTAR

E-CELL-modellen börjar genomgå ett första fordonsparkstest i Portugal som småserie. Åtta kunder samlar ett års erfarenheter med den rent batterielektriskt drivna 6 t-bilen med skåp- och flakpåbyggnad. Testet skall definiera indikationer för räckvidd och praktisk användbarhet hos en elektrisk serietillverkad lastbil.

2014

CANTER 4X4 OCH CANTER EcoHybrid I EUROPA

Som nyheter i sortimentet för den europeiska marknaden kan från och med nu en 4×4-allhjulsversion och ett EcoHybrid-utförande på basis av modell TF levereras. I och med den ökande variantmångfalden uppfyller den kompakta lättlastbilen alla kundkrav mer och mer.

2012

DUONIC® VÄRLDSNYHET I LÄTTLASTBILSSEKTORN

Med TF levereras nästa generation ut på marknaden. Teknologi och utseende har omarbetats helt. En nyhet är bl.a. den absolut påbyggnadsvänliga ramen, som ju Canter är känd för idag. Dessutom erbjuder FUSO den från och med nu med den egenutvecklade DUONIC®. Som första lättlastbil i världen har den en automatiserad dubbelkopplingsväxellåda.

2011

FUSO PRESENTERAR CANTER E-CELL

På den internationella nyttofordonsmässan IAA i Hannover presenterar FUSO ett första konceptfordon, en rent batterielektriskt driven Canter. Canter E-CELL skapar uppmärksamhet; den är tekniskt fullt fungerande och körklar.

2010

FÖR FÖRSTA GÅNGEN BlueTEC® I NY MOTORGENERATION

TD får en motoruppgradering enligt senaste EEV-standarder och alla modeller uppfyller EURO-V-standarden från och med nu. Varianten med 175-HK är nu utrustad med BlueTec®-teknologien som är utvecklad av Daimler.

2009

HELT NY SERIE FÖR EUROPA

Med modellen TD har lättlastbilen fått slutgiltigt fäste på den europeiska marknaden. Den har en helt ny design och omfattande förbättringar vad gäller tillförlitlighet, funktionalitet, ekonomi, flexibilitet och framför allt säkerhet och komfort. Utrymmet i hytten är nu lika stort som det i dåvarande Sprinter. Det finns ett nytt fack över vindrutan och kopplingsspaken sitter för första gången i instrumentbrädan. Den fria genomgången är en nyhet i denna klass.

2005

FUSO VID MERCEDES-BENZ

Efter aktieövertagandet genom Daimler-Chrysler får FUSO för första gången en central tysk säljorganisation med säte i Stuttgart. Under beteckningen Canter TB är FE7- och FE8-modellerna märkets första lättlastbilar som kunderna nu kan köpa hos utvalda Mercedes-Benz-återförsäljare.

2002

NYTT UTSEENDE OCH EURO-III-MOTORER

FE7-serien börjar tillverkas som ett resultat av modellunderhållet. Omfattande designändringar, t.ex. av kylargrill och strålkastare, ger den ett fräscht utseende. Dessutom får den en ny motorgeneration som uppfyller avgasstandard EURO III som gäller i Europa. Dessutom finns nu ABS som standard i de flesta modellerna.

2001

FUSO VISAR UPP DEN FÖRSTA CANTER EcoHybrid

Presentationen av ett nytt första EcoHybrid-konceptfordon markerar redan vid denna tidiga tidpunkt starten på den utomordentliga och banbrytande forsknings- och utvecklingskompetensen inom alternativa drivningar.

1995

TRE ÅRTIONDEN MED CANTER

Punktligt till 30- årsjubileet följer den sjätte generationen av lättlastbilen. De nya FE5-modellerna kännetecknas av aerodynamiskt optimerade hytter med flytande linjer. Med högkapacitetsmotorer som den nyutvecklade 140 HK starta insugsmotorn med direktinsprutning har Canter nu den volymstarkaste drivningen i sin fordonsklass.

1993

TRE DIAMANTER SOM MÄRKESSYMBOL

På mottot “Today’s new Canter, loaded for the future” presenterade Mitsubishi FUSO modellerna FE3 och FE4. Denna nästa generation får ett helt förnyat och modernt designkoncept. För första gången pryds fronten av de tre röda Mitsubishi-diamanterna.

1985

FÖRSTA CANTER ”MADE IN EUROPE“

FUSO Canter för den europeiska marknaden produceras från och med nu i Portugal. Den 1 februari rullar en FE1 som första fordon av bandet i den centralt belägna fabriken i Tramagal.

1980

CANTER FORTSÄTTER PÅ DEN INSLAGNA VÄGEN MOT FRAMGÅNG

Under slutet av 1970-talet växer marknadsandelen i Japan till mer än 20 procent. Denna stora framgång kan hänföras till introduktionen av FE1- och FE2-modellserierna i oktober 1978. Idag levereras dels de smala fordonen, dels en bred variant med två och tre tons nyttolast. Något senare kompletteras utrustningslistan av en bekväm servostyrning.

1978

VARIANTMÅNGFALDEN MED CANTER ÖKAR

T200-serien genomgår omfattande förändringar av alla viktiga komponenter. Man märker direkt av den omarbetade hyttfronten. T200 levereras med olika hjulbaser och flakhöjder, och nu även som en variant med tre tons nyttolast.

1973

CANTER FÅR MER KRAFT

En helt ny modellserie, T90-serien, introduceras på marknaden. Det är inte bara exteriören som har förändrats, utan även hytten: Alla modeller är nu utrustade med dynamiska och kraftfulla motorer (75-HK-diesel eller 90- och 95-HK-bensin). Canter uppnår då de bästa accelerations- och hastighetsvärdena i sin klass. Köparna är uppenbarligen mycket imponerade – marknadsandelen i Japan fördubblas nästföljande år.

1968

MITSUBISHI PRESENTERAR FÖRSTA LÄTTLASTBILEN

Med T720 presenterar Mitsubishi Nippon Heavy Industries Ltd. sin första lättlastbil. Den kompakta, framhjulsstyrda tvåtonslastbilen betraktas som en urversion av FUSO Canter. Den finns i flera påbyggnadsvarianter och både med en 90 HK stark Otto-motor som med en 68 HK diesel. Den får sitt namn, Canter, ett begrepp för lätt galopp, för att associera fordonets karaktär med uthålligheten och styrkan hos en häst.

1963