Sedan ett och ett halvt år satsar Berlin Brandenburg Airport GmbH på elmobilitet som en del av sin hållbarhetsstrategi för hanteringen av sin interna avfalls- och avfallshanteringslogistik – vilket visar sig vara precis rätt jobb för FUSO eCanter 7C18e.
Under kalenderåret 2024 använde 25,5 miljoner passagerare huvudstadens flygplats BER. Detta är möjligt tack vare cirka 20 000 medarbetare, inklusive cirka 2 000 direkt anställda hos flygplatsbolaget Berlin Brandenburg, förkortat FBB. ”Det är jämförbart med invånarantalet i en medelstor liten stad, som dessutom besöks av mer än två dussin miljoner genomresenärer”, beskriver Artur Heldt, chef för avfallshantering på FBB, med ett kunnigt leende. Han vet också: Det finns skräp där människor finns. “Vi kallar det avfall, det officiella begreppet i den cirkulära ekonomilagen. För här på BER finns det ständigt nya initiativ för att undvika detta inom alla områden, en så ren sortering som möjligt och intensiv återvinning alltid före den slutliga avfallshanteringen”, bekräftar han.
En titt på balansräkningarna visar att avfallshanteringsområdet totalt hanterat knappt 3 300 ton avfall under den nämnda perioden, uppdelat på 39 typer som kallas fraktioner. En smidig, flexibel, snabb, effektiv och effektiv intern logistik är ett måste med tanke på dessa siffror. Att den sedan maj 2024 fungerar helt elektriskt ligger helt i linje med flygplatsens hållbarhetsstrategi. ”Vi är ju redan vana vid elmobilitet tack vare bilpoolen för medarbetarna, så jag tänkte i samband med en nyanskaffning att det måste gå med en ellastbil”, minns Artur Heldt.








