Tyvärr. Ingenting hittades.

  • HÅLLBAR STRATEGI – FLYGPLATSEN BER ANVÄNDER EN eCANTER FÖR AVFALLSHANTERING

Sedan ett och ett halvt år satsar Berlin Brandenburg Airport GmbH på elmobilitet som en del av sin hållbarhetsstrategi för hanteringen av sin interna avfalls- och avfallshanteringslogistik – vilket visar sig vara precis rätt jobb för FUSO eCanter 7C18e.

Under kalenderåret 2024 använde 25,5 miljoner passagerare huvudstadens flygplats BER. Detta är möjligt tack vare cirka 20 000 medarbetare, inklusive cirka 2 000 direkt anställda hos flygplatsbolaget Berlin Brandenburg, förkortat FBB. ”Det är jämförbart med invånarantalet i en medelstor liten stad, som dessutom besöks av mer än två dussin miljoner genomresenärer”, beskriver Artur Heldt, chef för avfallshantering på FBB, med ett kunnigt leende. Han vet också: Det finns skräp där människor finns. “Vi kallar det avfall, det officiella begreppet i den cirkulära ekonomilagen. För här på BER finns det ständigt nya initiativ för att undvika detta inom alla områden, en så ren sortering som möjligt och intensiv återvinning alltid före den slutliga avfallshanteringen”, bekräftar han.

En titt på balansräkningarna visar att avfallshanteringsområdet totalt hanterat knappt 3 300 ton avfall under den nämnda perioden, uppdelat på 39 typer som kallas fraktioner. En smidig, flexibel, snabb, effektiv och effektiv intern logistik är ett måste med tanke på dessa siffror. Att den sedan maj 2024 fungerar helt elektriskt ligger helt i linje med flygplatsens hållbarhetsstrategi. ”Vi är ju redan vana vid elmobilitet tack vare bilpoolen för medarbetarna, så jag tänkte i samband med en nyanskaffning att det måste gå med en ellastbil”, minns Artur Heldt.

Elmobilitet förutbestämd för flygplatsens villkor

En sak var klar: en dieselbil borde inte bli det igen, eftersom de inte är fullt utnyttjade på de korta sträckorna och därför kräver för mycket underhåll. Efter utförlig analys stod nyckeltalen fast: 7,5 ton, räckvidd på minst 70 kilometer per dag, skåppåbyggnad med 1-tons bakgavellyft, minst 2 ton nyttolast plus ca 25 kubikmeter lastvolym för olika typer av behållare. ”Jag måste erkänna att jag till en början inte hade FUSO på skärmen”, berättar avfallsspecialisten, “men jämfört med andra leverantörer upptäckte jag att jag kunde skräddarsy eCanter exakt efter våra behov tack vare dess många konfigurationsmöjligheter. Det är helt enkelt perfekt.” Nu har eCanter 7C18e körts på flygplatsens område i ett och ett halvt år, har redan klarat alla årstider och körs felfritt.

Jämfört med andra leverantörer upptäckte jag att jag tack vare de många konfigurationsalternativen kunde skräddarsy eCanter exakt efter våra behov. Det är helt perfekt.
Artur Heldt, chef för avfallshantering på FBB

FUSO eCanter med batteripaket M visar sig vara det bästa valet

Arbetet är krävande eftersom avfallshanteringen på BER sker 365 dagar om året, i tvåskiftsdrift från klockan sex på morgonen till klockan 22 på kvällen. Inklusive helgdagar. eCanter startar med tomma behållare från företagets avfallshanteringsgård och byter ut dem mot fulla behållare på de anvisade insamlingsplatserna. För detta tillryggalägger han i genomsnitt 70 kilometer per dag. “60 procent av körningarna återkommer dagligen. Till detta kommer 40 procent av uppdragen där en avdelning eller ett område beställer extra avfallshantering hos oss, säger Artur Heldt.

Huvudsakligen tillkommer standardfraktionerna. Papper, kartong, glas, plastförpackningar samt restavfall. Det gäller även matrester från restauranger och matsalar, biologiskt nedbrytbart avfall, men även saker som dokumentförstörare från kontoren, skrot, skräp och mycket mer. Till exempel aerosolburkar eller batterier och annat vars resa slutar redan vid handbagagekontrollen. Speciella behållare med farligt avfall som spillolja eller uppsamlade rester från flygturbinrengöring finns också på listan och särskilda förfrågningar kommer ofta från tullen. “Om de beslagtar något som inte får införas, exotiska växter, frön, djurprodukter, så transporterar vi dem direkt till en motsvarande extern avfallsanläggning i Berlin”, förklarar Artur Heldt och tillägger: “Därför valde vi batteripaket M med två batterier och upp till 140 kilometers räckvidd för eCanter, trots att paket S teoretiskt sett skulle ha räckt till. Men på så sätt har vi alltid en buffert för sådana fall och behöver bara ladda varannan dag i den dagliga driften.”

Att köra på BER är speciellt, men eCanter gör det enkelt

Medan eCanter uppenbarligen är precis rätt ellastbil för jobbet inom avfallshanteringen vid BER, innebär jobbet som förare också några specifika villkor. eCanter kör nämligen inte bara till avfallsinsamlingsplatser på den offentliga landsidan, utan även till de på den så kallade luftsidan bakom säkerhetskontrollen. Alla medarbetare som har tillträde till området behöver ett fullständigt säkerhetsgodkännande. Denna tillförlitlighetskontroll utförs av flygsäkerhetsmyndigheten och kopplar samman bakgrundsinformation om personen från olika myndigheter som polis, författningsskydd och federala brottsmyndigheten. Den som kör med ett fordon på försörjningsvägarna i förgrunden behöver dessutom ett särskilt flygplatskörkort med teori- och praktikundervisning samt prov. Förresten, självklart blinkar man i förväg.

Gordon Bergerhoff tar med sig tillstånd, specialkörkort och en mjuk fot på gaspedalen. Berlinborn har arbetat på BER sedan 2019, tidigare arbetade han i 16 år för ett stort lokalt avfallshanteringsföretag. Föraren saknar visserligen det fylliga mullret från sin V8 från dåtiden i eCanter, men han kan inte klaga på ellastbilens dynamiska start. Även om han inte alltid kan njuta av den, se Hastighetsbegränsning framför. Övergången till eldrift var inte särskilt svår för honom. “Jag kände till det från Car-Pool precis som Artur och tycker att eCanter är som en dator. Man måste vänta en kort stund tills systemet har startat. När man väl har lärt sig allt detta är det inget häxarbete. Den är lika enkel att köra som en personbil. Manövrerbar och kompakt”, säger Gordon Bergerhoff och tillägger: ”Elektrisk mobilitet och eCanter lämpar sig mycket bra för planerad användning på flygplatsen.”

BER strävar efter en CO2-neutral flygplatsverksamhet i framtiden

Elmobilitet är bara en del av flygplatsbolagets ambitiösa hållbarhetsmål. Sabine Deckwerth, presstalesperson för FBB, formulerar det så här: “Vi har som mål att minska utsläppen inom vårt direkta påverkansområde med minst 65 procent fram till 2030 jämfört med jämförelseåret 2010. Senast 2045 vill vi uppnå en CO2-neutral flygplatsverksamhet. Detta överensstämmer med den tyska regeringens målsättningar samt med målen för arbetsgemenskapen för tyska trafikflygplatser. FBB har två hållbarhetschefer som ansvarar för dessa frågor och driver dem framåt tillsammans med fackområdena.”

Till åtgärderna hör till exempel egna solcellsanläggningar på lämpliga byggnader och ytor eller ombyggnad till sparsam LED-belysning i terminalerna. Till och med belysningen, det vill säga de tusentals  olika ljusen för piloternas ledning, är nu toppmodern LED-teknik. Det har redan sparat över en miljon kilowattimmar el per år. Fram till slutet av 2024 kunde BER redan minska CO2-utsläppen inom sitt ansvarsområde med nästan 50 procent jämfört med det nämnda jämförelseåret.

Vi strävar efter att minska utsläppen inom vårt direkta inflytandeområde med minst 65 procent till 2030 jämfört med jämförelseåret 2010. Vi vill uppnå koldioxidneutrala flygplatsverksamheter senast 2045.
Sabine Deckwerth, pressekreterare för FBB

Elmobilitet är en fast del av BER:s hållbarhetsstrategi

Viktigt är dock att FBB ”endast” ansvarar för infrastrukturen. Samtliga byggnader och den tekniska utrustningen på terminalerna, förbanan och start- och landningsbanorna. – Vi minskar kontinuerligt de CO2-utsläpp som vi själva orsakar och de som uppstår genom inköpt energi, förklarar Sabine Deckwerth, men understryker samtidigt att flygplanens hållbarhet, drivningar och bränslen är respektive flygbolags uppgift. Trots detta har vi som FBB alltid helheten i åtanke och gör det till exempel möjligt för marktjänstleverantörerna som hanterar flygplanen att använda allt fler elfordon genom att installera laddningspunkter överallt i förväg.” För närvarande är det bara inom flygsäkerhetsområdet 127, inklusive hyperladdare för stora enheter i en laddningshub som kan byggas ut ytterligare vid behov. FBB vill i alla fall fortsätta att utveckla sin egen elmobilitet – anskaffningen av en andra eCanter med samma konstruktion för Facility Management är redan under planering.