ETABLERAD PÅ MARKNADEN OCH OTROLIGT MÅNGSIDIG.
Ja? Vad har ändrats sedan dess?
ERK: ”Canter är fast etablerad i sin marknadsnisch och som produkt har den verkligen utvecklats väl. Vad gäller känsla, utseende, funktionalitet och ergonomi. Före lanseringen av automatlådan, 4×4 eller EcoHybrid, via moderna och effektiva motorer. Fram till den otroliga mångfalden med lastvikter, hjulbaser och hyttvarianter. Sedan några år tillbaka levererar vi fabrikspåbyggnader, och vi har generellt sett ett nära samarbete med alla de vanligaste påbyggnadstillverkarna. Det är en otrolig byggsats som vi ställer till säljarnas förfogande. De kan då göra kunderna glada på ett mycket individuellt sätt, och det är ju det som räknas.”
Då har Canter accepterats bra i Europa då?
ERK: ”Ja, det vill jag påstå. Canter är en av de mest tillförlitliga produkterna i Daimler-Truck-utbudet, mycket solid och prisvärd, i ordets bästa bemärkelse. Kunderna drar också fördel av Mercedes-Benz stora återförsäljar- och servicenät. De behandlas på samma sätt som köparna av Actro eller Atego. Många köper Canter gång på gång, vilket väl talar för sig självt?“
FUSO BEHÖVER INTE SKÄMMAS FÖR SIG, TVÄRTOM.
Gäller det även för märket FUSO?
ERK: ”I princip ja, även om det för mig, som marknadsförare, kanske finns det lite mer utrymme uppåt, vad gäller den konkreta iakttagelsen.”
Du menar att ni skulle kunna vara mer kända här i landet?
ERK: ”Japansk blygsamhet i all ära, men FUSO har inget att dölja, tvärtemot. Märket utgör globalt mer än en tredjedel av hal säljvolymen hos Daimler Truck AG. Inom FUSO har vi dessutom byggt upp ett kompetenscentrum för alternativa drivteknologier, och år 2017 eCanter var den första helt eldrivna lastbilen över huvud taget. Ingen annan OEM hade ett fordon av det här slaget vid den tidpunkten.”
Låter som en pionjärbedrift …
ERK: ”Så är det! eCanter började produceras i liten skala som första ellastbil, och nu är vi på gång att starta storskalig produktion av den. Jag tror att vi kan erbjuda vår särskilda kundgrupp något verkligt bra och precis i rätt tid. I de utmaningar som omvandlingen mot hållbara transportlösningar medför, kan de förlita sig på sitt välkända märke och samtidigt på vår omfattande och välbeprövade expertis runt den nya tekniken.”
Och de kunder som inte kan växla över till elfordon än?
ERK: ”Vi lämnar dem såklart inte i sticket, se vår nya Canter. Dieseln har fortfarande sitt berättigande i vissa tillämpningar, och den är och förblir basprodukten. Vi har tillägnat oss våra kunskaper genom vidareutvecklingen av våra dieselfordon. Vi har investerat allt vårt kunnande i det arbetet. Kunskapen om vad våra kunder behöver, bottnar i det. Det är ingenting som vi tar lätt på. Varför skulle vi göra det? Men vi överför det till en framtidstryggad inriktning. På samma sätt som våra kunder använder sin erfarenhet, och ändrar och anpassar sin verksamhet. Vi är och förblir en tillförlitlig partner för alla våra kunder.”